acasa stiri media despre club despre qwan ki do povestiri articole contact
simboluri in QWAN KI DO

 

 

 

 

 

 

 

 

SALUTUL - BAI top

În general, eticheta Artelor Martiale este putin cunoscutã sau rãu înteleasã, adesea apãrand în ochii occidentalului ca un ritual obligatoriu.
Curtoazia Extremului - Orient e bine cunoscutã. Dar traditia si eticheta orientale sunt astãzi în cea mai mare parte uitate. Doar unii Maestri mai incearca sã salveze aceste valori in Artele Martiale, care urmeazã eticheta cerutã de codul onoarei de la samurai (codul BUSHIDO).

Poate pãrea curios cã reguli stricte de curtoazie pot face parte din antrenamentul unor oameni, samuraii, al cãror destin adesea era sã moarã pe câmpul de luptã. Aceastã eticheta era în directa legatura cu morala ZEN. Totul, în gestica elementarã, cotidianã, chiar mersul, tinerea unui obiect în mânã, devin concise, sobre, frumoase. Încetinirea gestului, nonsalanta aparentã a rãzboinicului, va ascunde tensiunea nervoasã care, de obicei este permanentã cãci: " trebuie sã fii tot timpul în gardã ".
Fiecare gest trebuie executat într-o anumitã manierã pentru ca în fractiunea de secundã ce urmeazã unui atac surprizã, sa se poata contraataca eficace. De asemeni, eticheta cere ca un bãrbat sã nu primeascã vreun obiect decât cu mâna stângã, dreapta rãmânându-i liberã pentru a scoate sabia. O veche maximã cunoscuta de practicantii de Arte Martiale este: "cel ce este cu adevãrat pregãtit, nu pare bine pregãtit".
Urmand aceste reguli, un luptator este capabil de a trece instantaneu de la un gest banal pe care e pe cale sã-l execute la o ripostã decisivã, fãrã a trece prin vreun stadiu de pregãtire. Pentru aceasta spiritul nu trebuie sã doarmã niciodatã. Chiar salutul dinaintea unei lupte se face tinând ochii fixati în privirea adversarului, pentru a fi pregãtit la o eventualã ripostã.

Salutul în picioare (BAI SU) se face cu tãlpile lipite, privirea este în pãmânt, acestea marcând umilinta, modestia, recunostinta, respectul. Acest salut se face ori de câte ori iesim din salã sau intrãm în salã, în fata instructorului, gradelor mai mari sau în fata partenerului.
Salutul de la începutul unei lupte este identic cu precedentul dar, ochii sunt fixati in privirea adversarului. La fel se salutã si la începutul unui QUYEN.

Mai este si salutul traditional de jos (BAI TO), în genunchi, care se executã în situatii speciale: în fata portretului Maestrului CHAU QUAN KHI sau în fata fondatorului stilului, Maestrul PHAM XUAN TONG.
Sunt si alte forme de salut, când se prezintã un QUYEN de arme sau un QUYEN antic.
Nu trebuie de neglijat niciodatã salutul, cãci doar astfel putem întelege o artã din BUDO. Înainte de salut, cãutati sã eliberati spiritul de orice problemã sau preocupare care sã-l blocheze. Dacã este nevoie se poate face o micã pauzã de relaxare. Nu salutati decât dupã ce v-ati verificat tinuta.
Salutul are o semnificatie profunda: marcheazã respectul fatã de profesorul care te ajutã, fatã de partenerul care-ti permite sã progresezi si este o manifestare de politete.
Eticheta cere de asemeni un comportament anumit în sala de antrenament: sã nu mâncãm gumã, bomboane, sã nu vorbim în timpul cursului iar fiecare sã execute numai ce spune profesorul. Este o etapã foarte importantã pentru stãpânirea de sine.

Importanta salutului, asa cum a stabilit-o Maestrul PHAM XUAN TONG în QWAN-KI-DO, are o semnificatie mai profundã, deoarece prin QWAN-KI-DO se întelege calea tuturor energiilor vitale.
Dualitatea celor doi poli ( VID - PLIN , YIN - YANG ) este simbolizatã prin mâna stângã deschisã ( VIDUL , aspectul negativ AM ) si mâna dreapta închisã ( PLINUL , aspectul pozitiv DUONG ). De asemenea pumnul închis semnificã forta si puterea, iar palma deschisã reprezintã pacea si bunãtatea.
Mâna stângã reprezintã macrocosmosul iar cele 5 degete ale sale reprezintã cele 5 elemente (metal, lemn, apã, foc, pãmânt). Cele 4 spatii dintre degetele mâinii stângi simbolizeazã cele 4 directii: Nord, Sud, Est, Vest.
Mâna dreaptã reprezintã omul si microcosmosul; cele 5 degete ale sale semnificã cele 5 continente, iar spatiile reprezinta cele 4 oceane.
Mâna dreaptã închisã unitã cu mâna stângã deschisã reprezintã Fiinta Umana supusa legilor Universului.
Concluzionând, putem spune cã salutul în QWAN-KI-DO, desi simplu în executia sa, nu este doar un gest banal si fãrã sens, ci din contrã, este plin de semnificatii si fiecare practicant de QWAN KI DO trebuie sa-i acorde importanta cuvenita.



Simbolul QWAN KI DO-ului este DRAGONUL top

Considerand verdele si albastrul ca o singura culoare, dragonul contine cele 5 culori traditionale vietnameze:
- albul: Puritate (sinteza tuturor culorilor)
- negrul: Hotarare, Integritate
- galben: Luciditate, Clarviziune, Generozitate
- rosu: Curaj, Spirit Combativ
- verde si albastru: Spiritualitate, Vointa, Speranta.

Primul cerc reprezinta Universul, Infinitul, VO CUC;
Al doilea cerc reprezinta Cercul vietii, THAI CUC;

Dragonul, simbolul QWAN KI DO-ului, reprezinta Spiritul Cavaleresc.



Figura dragonului este compusa din cinci parti:

1. Partea superioara, "coiful" sau VE SI in care se afla "AL TREILEA OCHI", semnifica intuitia si clarviziunea.
2. OCHII care se evidentiaza prin privirea patrunzatoare simbolizeaza energia psihica
3. NASUL reprezinta respiratia
4. GURA larg deschisa reprezinta curajul si efortul
5. DINTII reprezinta forta



Gradele in Qwan Ki Do - descriere si semnificatii top

Gradele evidentiaza progresul practicantului in Artele Martiale. Ele reprezinta totodata recompense pentru munca depusa si o incurajare pentru a continua. Sunt recunoasteri oficiale ale unui anumit nivel tehnic si mental atins de practicant. Un adevarat practicant de Arte Martiale nu trebuie sa urmareasca obtinerea de grade. De fapt, e necesara o mare stapanire de sine pentru a nu dori un grad, de a nu ravni la acest semn exterior, care tinde sa devina un motiv de admiratie sau de invidie pentru cei din jur.

Si ce putem spune de acei candidati care, esuand la examene, isi ascund insatisfactia si nemultumirea dand vina pe un juriu care nu a apreciat corect "reala" lor valoare?

Istoria gradelor

In vechime, sistemul centurilor colorate, actualmente raspandit, nu exista. Numerose scoli traditionale vietnameze nu recunosc decat trei nivele si acestea pentru a diferentia gradul de cunoastere si experienta elevilor:

- SO DANG sau NHAP MON - initierea;

- TRUNG DANG sau TRUNG MON - nivelul mediu;

- THUONG DANG sau DAI MON - nivelul inalt.

In Qwan Ki Do - Quan Khi Dao, sistemul traditional de grade este mentinut, ca o mostenire de la Marii Maestrii. Dar s-a incercat sa se faca mici adaptari pentru a veni in intampiunarea spiritului occidental, care doreste sa vada rezultate imediate.

Intelegand ca practicantii din Occident, influentati de metodele si sistemul de gradare japonez, nu s-ar multumi sa ramana mai multi ani la gradul de centura alba, Maestrul PHAM XUAN THONG a realizat un sistem cu referiri simbolice la cele patru anotimpuri, cele cinci elemente, cele opt trigrame (BAT QUAI) si la principiul dualitatii AM - DUONG (negativ - pozitiv).



Primul nivel

(SO DANG sau NHAP MON) - de la centura alba (BACH - DAI) la 4 CAP.

Prima centura, cea alba, in afara rolului sau vestimentar, simbolizeaza virginitatea practicantului care nu-si cunoaste inca posibilitatile fizice. Antrenamentul va incepe cu o pregatire musculara, combinand exercitiile necesare dezvoltarii si elasticizarii muschilor cu o munca pregatitoare pa plan tehnic.
Dupa 10 luni - 1 an de antrenamente regulate si munca asidua elevul sustine de obicei un examen fara nici un fel de probleme.

Acest prim examen face parte din ucenicie, el nefiind pus decat pentru a constitui un obstacol initial, prima usa. Bineinteles ca nu poate fi ceruta o tehnica perfecta dupa numai cateva luni de practica, insa se poate aprecia efortul depus.

Si, deseori, ca apreciere a curajului si perseverentei, juriul acorda primul CAP (ca semn de incredere), fapt ce inseamna ca practiucantul este admis ca elev al scolii.


Sunt cinci nivele in aceasta categorie...
Pe timpul initierii, incepatorul poarta o centura alba larga, pe care, nivelul denumit "CAP", este materializat printr-o bareta rosie la copii, si albastra la adolescenti si adulti.

Timpul minim ce trebuie sa treaca intre examanele de grad este de un an. Aceste grade sunt:

- DEBUTANT: ce corespunde cu Vo Cuc (vidul, infinitul, reprezinta inceputul existentei;

- CAP MOT: prima bareta albastra corespunde cu Thai Cuc, Geneza, este de asemenea cunoasterea primelor elemente;

- CAP HAI: adoua bareta albastra, sau Luong Nghi (aparitia atractiei si duelului intre cele doua polaritati, AM si DUONG), prin armonia intre partea superioara si cea inferioara

- CAP BA: a treia bareta albastra sau Tu Tuong (cele patru puncte cardinale aplicate la cele patru membre ale corpului);

- CAP BON: a patra bareta albastra sau Ngu Hanh (cele cinci elemente, diferenta intre partile corpului, capacitatea celor patru membre).

Primul Cap

Simbolizeaeza primul anotimp, primavara ce vine dupa albul si raceala iernii si are LEMNUL (MOC) ca element caracteristic. Corpul incepe sa se incalzeasca, transpiratia inmoaie pielea la fel cum ploile de primavara inmoaie pamantul, facand semintele sa germineze si sa se dezvolte. Programul permite elevului sa-si constientizeze miscarile si respiratia; miscarea este samanta care creste, iar respiratia este vantul care inlatura urmele iernii. Pozitiile sunt studiate din punct de vedere static.

Al doilea cap

Reprezinta var, caldura FOCULUI (HOA) rosu ca si muschii. Dupa ce a patruns pielea cu ajutorul transpiratiei, Arta trebuie sa reuseasca sa traverseze muschii. Practicantul incepe sa-si dea seama care muschi lucreaza si care sunt relaxati in cazul unei executii tehnice.

Cifra 2 simbolizeaza dualitatea: valoarea si opusul ei, doua directii (stanga-dreapta, sus-jos). Prin aceasta constatare poate fi definita notiunea de echilibreu, facand totusi distinctie intrea axele orizontale si cele verticale. In acest anotimp fostele seminte se transforma in flori si de asemenea se verifica daca primavara si-a tinut promisiunile si daca florile sunt la fel de numeroase ca si mugurii.

Al treilea cap

Simbolizeaza toamna. Fructele sunt culese, recoltele au fost puse la adapost, incepe miscarea, quyen-urile ce urmeaza inlantuirilor si antrenamentului codificat permitand intelegerea tehnicilor prin exersarea lor in doi. Culegi ce ai semanat primavara si vara. Toamna este anotimpul ploilor, al APEI (THUY) care se dizolva. Apa din natura este sangele din corp care incepe sa fie patruns de Arta. Sangele dizolva tehnica, iar munca personala absoarbe tehnica dizolvand-o asa cum ploaia reda pamantului frunzele copacilor. Miscarile identice cu cele al apei sunt pline si rotunde.

Cifra 3 simbolizeaza spiritul, constiinta care incepe sa "absoarba" miscarea.

Al patrulea cap

Odata ajunsi la cel de-AL PATRULEA CAP incepe munca de control a miscarii, cea ce necesita mult antrenament in particular. Al patrulea anotimp este iarna ce are ca elemnt caracteristic METALUL (KIM), iar metalul este unealta cu care practicantul incepe sa-si modeleze devenirea, pornind de la matreialul brut. Iarna se instaleaza frigul, iar natura se retrage spre interior parand moarta. Acum incepe munca interioara, lenta, ce mistuie experienta adunata in timpul anului. Elevul nu se mai multumeste cu schema invatata la cursuri, ci incepe sa-si dezvolte un stil propriu, intern. Zapada cade alba ca si osul pe care incearca sa-l patrunda Arta. Practicantul face cunoastiinta cu sistemul sau osos, hranit de sange si protejat de muschi si piele.

Cifra 4 simbolizeaze, prin cele patru directii, PAMANTUL (THO) pe care ne aflam; este patratul, baza, stabilitatea. Avand o baza puternica, practicantul poate "creste". Copacul cu radacinile adanc infipte in pamant poate atinge inaltimi uluitoare.

Centura albastra

Ajungem la CENTURA ALBASTRA care simbolizeaza cele cinci elemente. Dupa ce a umblat in cele patru directii, dupa ce a inteles si a facut distinctie intre sus-jos, stanga-dreaota, dupa ce a invatat sa-si miste picioarele si mainile in mod curgator, elevul se reintoarce in centrul sau, buricul,unde este concentarta energia vitala (KHI). Acum, dupa ce practicantul a trecut cele patru parti ale anotimpului, Arta i-a patruns in intregul corp. Constient de acest lucru si de pamantul pe care se afla, elevul; poate incepe studiul "cerului" simbolizat si el de catre cifra 5; isi dezvolta khi-ul si mentalul printr-o concentare si o munca fizica mai intensa pentru a depasi posibilitatile muschilor. De aemena, centura albastra (culoarea bunatatii si a vointei) semnifica o trecere importanta a practicantului de la stadiul de elev la cel de instructor. Devenit "om" (in sensul de fiinta care actioneaza: TRANG SI), el isi asuma sarcina de a instrui, ceea ce simbolizeaza omul care isi ia viata in propriile maini si nu se mai lasa purtat de ea.



Al doilea nivel (TRUNG DANG sau TRUNG MON)

De la Centura Neagra la 5 DANG.

Dupa cinci ani de practca regulata si obtinerea acestor patru "CAP", valoarea nivelului ii permite practicantului sa se prezinte la examenul national pentru "Centura Neagra", si sa treaca in cel de-al doilea nivel: TRUNG MON (varsta minima 16 ani).Dupa ce a dovedit ce poate, el devine CENTURA NEAGRA, ceea ce face sa fie considerat instructor cu o bogata experienta. Pentru a ajunge la acest grad se ia in cosiderare atat spiritul cat si tehnica practicantului.
Centura neagra continua sa-si aprofundeze cunoastera Artei sale pe care o completeaza prin studiul diferitelor tipologii, fiziologiei si psihologiei.

Incepand de la nivelul de 1 DANG centura este neagra avand o bordura rosie (HUIEN DAI). In afara programului tehnic, programul trebuie sa puna accent pe tehnici de respiratie si foarte mult pe antrenamentul personal.

1. DANG: KIEN

2. 2 DANG: DOAI

3. 3 DANG: LY

4. 4 DANG: CHAN

5. 5 DANG: TON

Al treilea nivel (THUONG DANG sau DAI MON)


De la 6 DANG la 8 DANG.

Incepand cu cel de-al saselea DANG centura este alba cu rosu, avand bordura galbena (HONG BACH DAI).

6. DANG: KHAM

7. DANG: CAN

8. 8 DANG: KHON

Progresand fara incetare pe diferite niveluri, practicantul este gata sa continue si sa depaseasca una dupa alta noile porti care apar: cele 8 grade DANG, reprezentate fecare printr-o trigrama. Aceste trigrame formeaza la randul lor cele 64 de hexagrame care reprezinta tot atatea porti ce trebuie depasite pentru a ajunge la AM - DUONG.

Dar, avand in vedere ca maiestria inseamna sa ajungi la "TOT", nu se schimba nimic daca acest lucru se realizeaza in trei, opt sau douazeci si doua de etape.



SIEU DANG sau Nivelul Expert

(de la 9 DANG LA 10 DANG)


Acest grad nu este decernat decat Expertului Veteran, care si-a sacrificat toata viata sa pentru QUAN KI DO si pentru Artele Martiale. Acest grad este simbolizat printr-o centura alba avand o linie rosie pe centru si bordura de culoare galbena.
Gradul este recunoasterea unui adevarat nivel tehnic atins dupa o asidua practica. Examenele cresc in difiultate odata cu avansarea in grad. Gradele superioare se dau in fata unei comisii formate din Centuri Negre. Multi sunt deziluzionati, caci obisnuiti cu progres regulat la examenele de club se opresc in fata unei comisii intransigente. Cei ce sunt constienti de greselile facute la examen si reiau antrenamentele cu mai multa energie vor progresa, esecul fiindu-le profitabil. Ei dau dovada de un bun mental; nu vor da inapoi in fata greutatilor. Din contra, cei ce abandoneaza, sau si mai rau, cauta sa gaseasca vinovati pentru esecul suferit: examinatori, arbitru sau profesor, nu vor obtine niciodata nimic cu adevarat.

Se poate abandona in liniste, dar nu este permis a se face demonstratii de sentimente incompatibile cu un adevarat "budoka".

Trebuie tot timpul sa ne amintim ca, gradul nu da valoare omului , dar omul da valoare gradului si un grad nu se cumpara, dar se merita printr-un efort constant si real.